Kärlek

Vad är kärlek, finns det olika sorters kärlek?
Filosofer och teologer vill förklara för oss vad det är. Att det heter och är olika beroende vem den riktas till.
Kan det vara så?
Jag tänker att kärlek är att bry sig om, och att våga vara sann.
Kanske mot en annan människa, en nalle eller ett djur.
Förstå mig rätt! Att ta hand om och se till att ett djur får det den behöver, både det basala och det mer subtila. Eller att krama nallen och berätta alla "hemlisar".
Vad är det annars?

Ett djur som inte får gränser av sin matte/husse är den älskad?
Om hunden skäller i tid och otid, biter andra och kanske ägaren?
Vem är det bra för?
Eller katten som går och skriker i mars, så att hela omgivningen blir ilsken., och kanske skadar katten.

Ingen, vad jag kan se. Inte för hunden, för den är osäker när den inte har en flockledare.
Vad tycker katten om att bli avskydd, och i bästa fall få vatten över sig.
- Men katter är fria djur.
OCH! Fria att göra vad för vem?

Är gränser och begränsningar kärlek?
Ja, för mig är det ett sätt att visa kärlek.
Annars bryr man sig inte och då kan vederbörande göra vad som, utan att någon ser.
Om ingen orkar bry sig.
Hur blir det för ett flockdjur som oss människor?

Så våga visa kärlek genom att bry dig, och att vara sann. Med mycket ödmjukhet inför varandras sårbarhet./ Marie

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0